Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Fit for life

Fit for life, geen dieet, maar een levenswijze naar gezond en sterk groeien.

De deelnemers van het fit for life levensplan noemen dit niet graag een dieet omdat een dieet suggereert dat het puur bedoeld is om af te vallen. Fit for life gaat verder en stelt dat deze methode van eten en leven een leefstijl is dat je uitdraagt om een gezond en fit lijf te verkrijgen, onderhouden en behouden. Met als uitgangspunt een gezonde geest in een gezond lijf. Niet iets om enkele weken te volgen en dan weer los te laten om verder te gaan op je oude ongezonde voet. Welke methode je ook toepast om af te vallen, als je er geen gezonde leefstijl aan overhoudt zullen de verloren kilos er weer snel aan zitten. Met Fit for Life kun je afvallen tot jouw persoonlijke gezonde gewicht en vervolgens doorgaan om slank en gezond te blijven.

De Fit for life boeken zijn er op gericht om je inzicht te verschaffen in onze voeding en de vele misvattingen en misleidingen die daar over bestaan zodat je dit inzicht in je dagelijkse leven kunt toepassen. De methode gaat uit van het zelfreinigende mechanisme van ons lichaam. Wat we eten wordt door ons lichaam verwerkt en het effect daarvan uit zich in onze constitutie; hoe we ons fysiek, psychisch en sociaal-emotioneel voelen. De manier waarop en de dingen die je eet beïnvloedt het proces van opname en eliminatie door het lichaam. Eet je ongezond dan zie je en voel je je ook ongezond en zwak. Verre van in balans met jezelf. Fit for life is in feite niets anders dan de ouderwetse schijf van vijf: alle vijf groepen worden aanbevolen. Het verschil zit o.a. in het gescheiden eten van koolhydraten en proteïnen en de keuze voor puur voedsel. Reden hiervoor is dat het lichaam veel meer energie nodig heeft om een maaltijd van koolhydraten én proteïnen te verteren dan een maaltijd van het één óf het ander. Dit uit zich in het vermoeide en opgeblazen gevoel wat we vaak ervaren na een maaltijd zoals ons dat is geleerd: aardappelen, vlees, groenten en sausjes waar vaak een overvloed aan suiker in zit. Suiker wat we helemaal niet nodig hebben, maar ook onze cellen aantast. Sterker nog, als suiker als zodanig nu anno 2008 op de markt zou worden gebracht, dit door diverse overheden ingestelde regels t.a.v. giftige stoffen niet zou worden toegelaten in onze voeding. Dan is vet, waar de meeste mensen bang voor zijn, maar een dwerg.

Een ander verschil met de schijf van vijf is dat Fit for life alleen volwaardige granen aanbeveelt; dus geen lege koolhydraten zoals suiker, geraffineerde pastas, wit brood en witte rijst. Daarvoor in de plaats volkorenproducten die langzame suikers (koolhydraten) vrijgeven waardoor we veel meer profijt halen uit wat we eten. Behalve deze bekende koolhydraatbronnen, leert Fit for life je ook kennismaken met een scala aan koolhydraatbronnen die in Nederland minder bekend zijn, maar gewoon te koop.

Vlees wordt niet afgeraden, maar in kleine hoeveelheden toegestaan. Voorkeur voor wit vlees zoals kip en kalkoen. 50 tot 75gram volstaat in je dagelijkse behoefte.
Vis wordt van harte aanbevolen, maar ook hier heb je niet van die grote hoeveelheden van nodig als mensen vaak denken. Een mens heeft helemaal niet elke dag een stuk vlees of vis nodig. Bonen, groene groenten en noten bevatten óók een diversiteit aan eiwitten. En een salade betekent lang niet ‘sla’. Een salade kan ook bestaan uit rauwe courgette/kool/bloemkool/bladgroenten/groentevruchten etc. Veel groenten kun je rauw eten, alleen dat wéten veel mensen niet omdat ze daar niet mee zijn opgegroeid!

De belangrijkste basisregels van Fit for Life:
• Veel vers fruit, groenten en rauwkost. Het fruit bij voorkeur op een nuchtere maag.
• Gescheiden eten van proteïnen (vlees/vis/kaas/eieren) en koolhydraten (rijst/pastas/brood en ander graan) omdat dit je veel meer energie oplevert
• Geen suiker, ook niet de verborgen suikers zoals in vleeswaren, voorverpakt voedsel, sausjes, snacks en kantenklare smaakmakers
• Af en toe wit vlees en regelmatig vis.
• Geen koezuivel; diverse internationale wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels aangetoond hoe uitgesproken slecht koezuivel is voor de mens. Maar het is geen wet dat je dit nooit zou mogen eten; zie het als een traktatie voor af en toe als je dit zo lekker vindt.
• Binnen alle mogelijkheden die geboden worden behoud je altijd de vrijheid een keuze te maken voor bepaalde producten en of combinaties die voor jouw persoonlijke gezondheid geen nadelig effect hebben
• Je hoeft geen enkele calorie te tellen of hoeveelheid af te wegen: je kunt zoveel eten van datgene wat je hebt klaargemaakt als waar je op dat moment behoefte aan hebt! De clou is dat wanneer een maaltijd op de juiste wijze is gecombineerd hoeveelheden er niet toe doen. Nee, niet 300gr. vlees gebruiken als er 60gr. kip wordt aanbevolen voor 1 persoon! Dan nóg, als je dit een keertje zou willen doen zoals bijvoorbeeld op een bbq is je eetplan niet mislukt want dit doe je immers niet elke dag! Het is de structuur wat telt en niet de incidentele momenten.

Wat je nodig hebt om Fit for life tot een succes te brengen is:
• Je moet van vers fruit en groenten houden
• Interesse hebben in hoe voeding je constitutie beïnvloedt
• Lol hebben in koken en nieuwsgierig naar nieuwe onbekende ingrediënten
• Bovenal: de intrinsieke wil om het roer om te gooien naar een gezonde levensstijl voor de rest van je leven!

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

78 volgers