Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Low carb dieet

De term Low Carb is over komen waaien uit Amerika en betekent letterlijk Koolhydraatarm. Wordt deze term gebruikt in combinatie met ‘dieet’, dan wil dat zeggen een dieet waarbij er geen of beperkt koolhydraten gegeten worden. Deze manier van afvallen is sterk in opkomst en niet onterecht. Het is een prettige manier van gewicht verliezen, omdat er veel en lekker gegeten mag worden, het hongergevoel na een paar dagen verdwenen is en de resultaten goed zijn. De Low Carb leefwijze is lang vol te houden.

De gedachte achter het dieet is dat zwaarlijvigheid in veel gevallen veroorzaakt wordt door een storing in de stofwisseling. Deze storing kan ontstaan door een teveel aan koolhydraten in de voeding. Hierdoor kan er insulineresistentie ontstaan. Koolhydraten zijn suikers die in verschillende soorten te vinden zijn in o.a. snoep, chocolade, ontbijtgranen, chips, frisdrank, brood, pasta’s, rijst e.d. Vooral geraffineerde of snelle koolhydraten zijn de boosdoeners. Deze zitten voornamelijk in bewerkte producten zoals snoep en koek.

Bij iemand die aan insulineresistentie lijdt, is het hormoon insuline minder goed in staat om koolhydraten op de juiste manier als brandstof te verwerken. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd komt er plotseling een grote hoeveelheid insuline vrij; deze vervoert de koolhydraten in de vorm van glucose naar de cellen. Is de glucose eenmaal door de cellen opgenomen, dan daalt de bloedsuikerspiegel ineens weer heel snel. Zó snel dat het lichaam aangeeft behoefte te hebben aan een volgende dosis koolhydraten. Als je hieraan toegeeft en dus nog meer koolhydraten gebruikt, krijgt je lichaam meer glucose toegediend dan het nodig heeft als brandstof. Het teveel aan koolhydraten wordt dan opgeslagen als vet.

Wanneer de inname van ‘slechte’ (snel opneembare) koolhydraten sterk wordt verminderd, verdwijnt de insulineresistentie. De insuline kan dan weer gewoon zijn werk doen en de cellen gelijkmatig voorzien van brandstof. Bij een koolhydraatarme voedingswijze worden de vetreserves van het lichaam dus aangesproken en als alternatieve energiebron gebruikt. Het lichaam verbrandt het lichaamseigen vet en raakt in een toestand van ketose-lipolyse: vetverbranding ten behoeve van energie. Merkbare resultaten zijn gewichtsverlies en minder trek in zoetigheid. Deze ketose kan gemeten worden door middel van ketostix. Het is vaak een eerste teken dat de vetverbranding en het afvallen is begonnen.

Welke Low Carb diëten zijn er?

De bekendste Low Carb diëten van dit moment zijn het Atkins dieet en het South Beach dieet. Maar ook ‘Slank met het Low Carb Dieet’ van Dr. Charles Clark, ‘Verstandig afvallen met minder koolhydraten’ van Amanda Cross en het nieuwere ‘Greek Doctors Diet’ zijn een vermelding waard. Ook is er door Low Carb Dieet NL een afvalprogramma ontwikkeld onder de naam Low Carb Life, waarmee, eventueel onder begeleiding van een diëtiste, Low Carb afgevallen kan worden. Welk dieet het meest geschikt is hangt voornamelijk af van persoonlijke voorkeur.

De belangrijkste verschillen tussen genoemde voedingsmethodes moet voornamelijk gezocht worden in de voorschriften rondom het eten van vetten en het aantal toegestane koolhydraten per dag. Mag er bij de Atkins voedingsmethode alle soorten vet gegeten worden, met uitzondering van transvetten, het SouthBeach dieet, Slank met het Low Carb dieet en Verstandig afvallen met minder koolhydraten stimuleren het eten van de ‘goede vetten’. Bij Slank met het Low Carb dieet ligt de grens op 40 gram koolhydraten per dag, terwijl bij de andere drie diëten het maximale aantal in de eerste fase van het dieet op 20 gram ligt. Alle Low Carb diëten zijn er over eens dat ‘goede koolhydraten’ zoals volkoren producten en fruit langzamerhand weer toegevoegd mogen worden en belangrijk voor een gezonde voeding zijn.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

319 volgers