Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

South Beach Dieet

Het South Beach Dieet is een dieet waarbij je zeer weinig koolhydraten mag eten of waarin maar weinig vet is toegestaan. Het is een leefwijze waarbij je leert te vertrouwen op de goede koolhydraten en de goede vetten.

Heb je deze leefwijze onder de knie dan weet je de slechte koolhydraten en vetten te vermijden, waardoor je gezondheid vooruit gaat en je gewicht verliest. Deze gezonde leefwijze ga je in 3 fasen realiseren.

De eerste twee weken eet je gewone porties vlees, kip, kalkoen, vis en schaaldieren. In deze eerste twee weken zijn brood, rijst, aardappelen, pasta, fruit en andere koolhydraatrijke producten niet toegestaan. Wel mag je groenten (koolhydraten) eten. Kaas, noten, eieren en olijfolie staan wel op het menu. Het is de bedoeling zoveel te eten tot je verzadigd bent en je wordt aangemoedigd een tussendoortje te nemen. Aan het eind van deze eerste fase ben je 3,5 tot 6 kilo lichter geworden! Je merkt dat het hongergevoel naar slechte koolhydraten weg is en je taille is merkbaar smaller. Dit is fase 1, de strengste fase.

In fase 2 begin je weer goede voedingsmiddelen met koolhydraten aan je dieet toe te voegen. Denk aan fruit, en volkoren producten. Producten met een laag glycemische waarde. In deze fase verlies je nog ongeveer een halve kilo tot een kilo gewicht per week. Hoelang deze fase duurt, hangt af van het doel dat je wilt bereiken.

Als dit doel bereikt is ga je over naar fase 3. In deze fase volg je geen dieet meer, maar is het een leefwijze geworden. Je eet gewone producten, maar met in het achterhoofd de basisregels van het South Beach Dieet.Bij het South Beach Dieet word je gestimuleerd zoveel mogelijk volwaardige voedingsmiddelen te eten die niet bewerkt zijn, maar puur en vers. Denk bijvoorbeeld aan volkoren producten en vers geperst sap i.p.v. sap uit een pa k.

Fase 1
Fase 1 is het strengst en duurt 2 weken. De fase is erop gericht de bloedsuikerspiegel stabiel te maken en dit wordt bereikt door voedingsmiddelen te eten met een lage score op de glycemische index. Denk hierbij vooral aan verse groente De meeste soorten kunnen onbeperkt gegeten worden. Daarnaast kun je kiezen uit eiwitrijke producten zoals vlees, vis, eieren en magere kaassoorten.

Belangrijk is om ruime porties te nemen die de honger stillen anders heeft het dieet weinig kans van slagen. Een tussendoortje in de ochtend en in de middag (bijvoorbeeld een stukje magere kaas) wordt dan ook aanbevolen.

Ook is het belangrijk de avondmaaltijd af te sluiten met een dessert omdat dat een vol en voldaan gevoel geeft.

In fase 1 begin je al met afvallen en verdwijnt de 'zoete trek', een teken dat de insulineresistentie verdwijnt en het vermoeide gevoel a.g.v. het beperken van de 'foute' koolhydraten.

Wat mag je eten in de eerste fase

o Groente en groentesap (niet alle soorten);
o Alle soorten vis en schaaldieren (vooral de vette soorten i.v.m. de goede vetten);
o Mager vlees en magere vleeswaren;
o Kip en gevogelte zonder vel;
o Zuivel: 125 ml karnemelk, magere melk of vetarme yoghurt per dag;
o Kaas: alle 20+ en 30+ kazen, cottage cheese, ricotta;
o Ei en soja: onbeperkt eieren en tofu;
o Noten met mate: 15 cashewnoten of 30 pistachenootjes per dag;
o Olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie en koolzaadolie;
o Alle kruiden zonder suiker;
o Zoetstof (Natrena).

Niet toegestaan is:

o Fruit, vruchtensap, snoep en andere zoetigheid;
o Brood, rijst, pasta, aardappelen, maïs, bietjes en worteltjes;
o Vet vlees en volvette zuivelproducten.

Fase 2
Na twee weken de strenge fase 1 te hebben gevolgd, kun je naar fase 2. Dit is overigens geen verplichting. Fase 1 kan namelijk ook worden verlengd. Deze fase is echter geen geschikt voedingspatroon om gedurende lange tijd te volgen.
In fase 2 twee ga je weer geleidelijk koolhydraatrijke producten toevoegen.

Uiteraard kies je eerst voor voedingsmiddelen met een lage score op de glycemische index. Denk bijvoorbeeld aan fruit, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Begin met 1 portie per dag en dan nog bijvoorkeur bij de avondmaaltijd. Hou goed in de gaten hoe je op deze voedingmiddelen reageert.

Blijf je nog afvallen, dan heb je het goed gedaan, is dit niet het geval dan zijn er teveel koolhydraten toegevoegd en zul je een stapje terug moeten doen. Probeer van de voedingsmiddelen die je graag wilt eten een versie te vinden met goede koolhydraten. Bijvoorbeeld volkorenbrood i.p.v. witbrood, vers geperst sap i.p.v. bewerkt sap uit de supermarkt en verse groente en fruit i.p.v. groente en fruit uit blik.

Het is belangrijk te weten hoe combinaties van voedingsmiddelen je kunnen helpen met afvallen.

Fase 3
Wanneer je op je streefgewicht bent gekomen is het moment aangebroken om over te gaan naar fase 3. In deze fase spreek je niet meer van een dieet, maar van een leefwijze waarbij je alles kunt eten wat je wilt, zonder de regels van het South Beach Dieet uit het oog te verliezen. Je kunt zonder moeite de voedingsmiddelen herkennen die voor jouw geschikt zijn, terwijl het geen moeite kost het eten dat slecht is voor je te laten staan. Omdat je in principe alles kunt eten, is er geen lijst met voedingsmiddelen wat wel of niet mag.

Er zullen momenten zijn dat je, je realiseert dat je teveel voedingsmiddelen hebt gegeten die niet verstandig waren. Dit kan gecorrigeerd worden door tijdelijk terug te gaan naar fase 1. In deze korte periode van één of twee weken herstelt je lichaam zich weer van de insulineresistentie en ontdek je opnieuw de regels van het South Beach Dieet. Hierna ga je weer verder met fase 3 zodat je weer snel verder kunt met je nieuwe, gezonde en slanke leefwijze.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

373 volgers